28 Şubat 2014

Bir MAC`im Bile Yok, Anlıyor musun ?

Cilt bakımı ve makyaj ürünlerine ayırdığınız özel bir bütçeniz var mı bilmiyorum ama bir şekilde sürekli alım halindeyiz çoğumuz. Ben kendi ayırdığım bütçeyi, ne kadarının mantıklı, ne kadarının boşa gittiğini düşünmek bile istemiyorum. Zaman zaman bu konuda kendime telkinlerde bulunup tüketimi azaltma yoluna gidiyorum. "Eşin dostun, blogların gazına gelmesek ne güzel olur" konseptli yazılarım da mevcut hatta!

Lakin bu yazının konusu fazla tüketimden ziyade pahalı ve uygun fiyatlı kozmetik ürünleri arasındaki farklar olacak. Bu konudaki tutumum son 2 yıllık dönem içinde biraz değişmeye başladı ve net bir çizgiye oturma konusunda da ilerliyor. 

Olay 3 parçadan oluşuyor bana göre;

*Drugstore diye tabir edilen uygun fiyatlı market ürünleri
*Orta sınıf ürünler ve 
*High-End tabir edilen oldukça yüksek fiyatlı ürünler.




Hangi gruptan neyi tercih edeceğiniz büyük oranda maddi durumunuza ve yaşınıza bağlı olsa da, çoğunlukla sırf almış olmak için, bir şekilde sınıf atlamış hissetmek için, ya da başkalarına özenerek, gaza gelerek oluyor. Burada en önemlisi hangi sınıftan ne alınıyorsa alınsın bilinçli olmak bana göre.

Makyaja yeni başladığımda en çok yaptığım yanlışlardan birisi drugstore ürünlerine normal fiyatlarını ödemekti sanırım. Üniversite öğrencilik yıllarımın çoğu Max Factor ya da Loreal fondötenlere 50-55TL para ödeyerek geçti. Her nasılsa bu parayı ödediğimde, o mağazadaki en pahalı ürünlerden birisini aldığım için iyi bir ürün aldığım hissi uyandırıyordu bende. Şu an bu ürünlere etiket fiyatlarını asla ödemem. Zaten bu ürünler , biraz da sık sık indirime girdikleri için drugstore sayılıyorlar. 

Orta ya da bir üst sınıf ürünlerle ilgili de düştüğümüz en büyük yanlış, çok fazla performans beklemek bana göre. Bunu bilinçli ya da bilinçsiz şekilde çoğumuz yapıyoruz. 60 liraya alınan bir makyaj malzemesi, 20 liraya alınan bir makyaj malzemesinin performansını 3`e katlamaz çoğunlukla. Evet 60 lira verdiğiniz belki (o da belki) biraz daha kalıcıdır, renk seçeneği daha fazladır, ambalajı belki daha sağlam, daha şıktır. Burada söylemek istediğim, "ucuza aldığınız ürün de aynı işi görür"`den ziyade, "fiyatla performansın çoğunlukla aynı oranda yükselmediği"`dir.



Belli markaları almanın verdiği tatmin diye bir şey de var tabii, hiç birimiz inkar edemeyiz ama ben kendim adıma şöyle yapıyorum genelde; 

Benim için önemli olan ürün grubunda belli markalar dışına çıkmıyorum. Örneğin drugstore fondötenler içinden kendinize uygun olanı bulduğunuzda iyi performans verebilir ama ben onu tüm cildime her gün kullandığım için, daha güvendiğim, daha içime sinen markaları tercih ediyorum. Çok aklıma takılanları, içimin gittiklerini de alıyorum tabii arada bütçem doğrultusunda. Örneğin Mac`den 4`lü bir far paleti oluşturacağım ve bu bana 170TL`ye mal olacak ama biliyorum ki indirim zamanı The Balm`dan 30TL`ye alınan 10`lu-15`li far paletlerinden çok çok daha fazla performans vermeyecek. Bunu bilsem de çok hoşuma giden renkleri alacağım yine de, almazsam aklımda kalacak çünkü :) Ama "Bu Mac rujlar da çok popüler, benim de olsun " diye gider, atıyorum Cremesheen serisinden bir ruj alıp, yüksek performans beklerseniz hayal kırıklığına uğrarsınız.

Hele de cilt bakım ürünlerinde bu hataya düşerseniz çok yazık! 100`lerce lira da verseniz, cildiniz yeniden yaratılmayacak. Özellikle sivilce karşıtı ürünlerde insanlar bu tür bir yanılgıya çok düşüyorlar. Bütçelerini zorlayıp, bir umut gidip pahalı bir set alıp, "e buna da o kadar para verdik, kesin işe yarayacak" diye bir beklenti içine giriyorlar. (Zamanında ben de yaptım oradan biliyorum :p) Ama öyle olmuyor maalesef. Doğru ürünü bulmuşsanız etkisi daha yüksek, alerji riski daha düşük ve daha iyi bir markanın ürünlerini kullanmış oluyorsunuz o kadar.

İyi markalı ürünler kullanmayı hepimiz seviyoruz, sadece kozmetikte değil hayatın her alanında. Ama bana bir ürün sorulduğunda, genellikle "bütçeni fazla zorlamayacksa al" cevabına sığınıyorum. Yani bir kozmetik ürününe yüksek meblalar öderken, o meblayı ürünün performansından çok markasına ödediğinizi unutmayın. Özellikle cilt bakım ürünlerine fazla umutlar bağlamayın ve beklediğiniz performansı sağlamadığında, verdiğiniz paranın sizin için büyük bir kayıp olmayacağından emin olun derim!

Kısacası 1000TL`lik bir makyaj çekmecesi ile de 100TL`lik bir makyaj çekmecesi ile de hoş bir makyaj yapabilirsiniz. Pahalı markaların size vereceği manevi mutluluk, maddi yükünden daha daha fazlaysa eyvallah ama aksi taktirde başkalarının gazına gelmiş olacak ve hayal kırıklığına uğrayacaksınız. 

Umarım aklımdakileri aktarabilmişimdir, sizin görüşlerinizi de sabırsızlıkla bekliyorum.


16 yorum:

  1. Sana katılıyorum çok haklısınbence çok güzel bir yazı olmuş.

    YanıtlaSil
  2. harika ötesi bir yazı olmuşşş,
    çoğu zaman hepimiz aynı yanılgıya düşüyoruz, ama sonra bir tokat gibi yüzümüze çarpıyor malesef...

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel bir yazı olmuş ellerinize sağlık, biz kadınların en büyük hatası sanırım birbirimizden çok kolay etkilenmemiz..
    Cilt bakımı konusunda harcanan paraya çok takılmıyorum ama renkli kozmetik kısmına gerçekten üzülüyorum.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  4. canım bana görmcem bı çanta dolusu makyaj malzemesi getirdi kendısı canada da makyaj malzemesi üretiminde çalışıyordu çoğunluğu mac ve maybelline bunun yanında makeup stor victoryasecret falan rimel ve kalem alıyorum ben sadeece fondöten falanda kullanan bırısı degılım hedıye oldumuu ıyı oluyor :)yoksa ben bısey alırekenn pahalı alsammıkı dıye dusunuyorumm

    YanıtlaSil
  5. kesinlikle katılıyorum cok gğzel ve dogru bir yazı olmus =)

    YanıtlaSil
  6. Çok güzel ifade etmişsin.Sana sonuna kadar katılıyorum.
    Bu yıl bende indirim masalına kanıp gereksiz alışverişler yapmamayı,ister ucuz olsun ister pahalı eve getirdiğimde bıkmayacağım ürünleri seçmeye özen gösteriyorum.Sevgiler

    YanıtlaSil
  7. daha fazla katılamazdım herhalde! bu birazda modaya dönüştü sanırım.hep aynı markaların aynı ürünlerini bütün bloglarda okumaktan fenalık geldi.birde benden okuyun diyerek aynı ürünü binlerce kere okumamızı beklemeleri de bu işi yarışa bindirdiklerini,asıl amaçlarını kaybedip modaya uyma sıkıntısı taşıdıklarını gösteriyor bence!mac'ten pek çok ürünüm var ama hepsi özenle seçilmiş,muadilleri çok bulunamayan ürünler.o kadar ürünün arasında ne bir far ne de bir ruj yok mesela.çok daha iyileri çok daha uygun fiyatlara bulunabiliyor çünkü!

    YanıtlaSil
  8. iyi ki değindin bu konuya, hatta ben de buna benzer bir yazı hazırlıyordum. Aynı aşamalardan hepimiz geçtik sanırım.Kendi adıma ambalajlara, reklamlara, şunu alırsanız yanında şu bedava tarzı aldatmalara kanıp çuvalla para verdim. Neyseki artık çok daha seçici davranabiliyorum. Hele yurtdışına gidip geldikçe, oradaki gerçek fiyatları gördükçe burada alışveriş yapmam daha da zorlaşıyor. Şahsen elimden geldiğince blogda ve çevremde arkadaşlarımı uyarıyorum, buna bu parayı vermeyin yazık diye ama sonuçta herkes kendi bütçesinden sorumlu.

    YanıtlaSil
  9. iyi ki değindin bu konuya, hatta ben de buna benzer bir yazı hazırlıyordum. Aynı aşamalardan hepimiz geçtik sanırım.Kendi adıma ambalajlara, reklamlara, şunu alırsanız yanında şu bedava tarzı aldatmalara kanıp çuvalla para verdim. Neyseki artık çok daha seçici davranabiliyorum. Hele yurtdışına gidip geldikçe, oradaki gerçek fiyatları gördükçe burada alışveriş yapmam daha da zorlaşıyor. Şahsen elimden geldiğince blogda ve çevremde arkadaşlarımı uyarıyorum, buna bu parayı vermeyin yazık diye ama sonuçta herkes kendi bütçesinden sorumlu.

    YanıtlaSil
  10. her kelimesine katılıyorum :)

    YanıtlaSil
  11. Çok güzel bir yazı olmuş! Tam da hep kafamda dediğim şeyler. Mesela, göz makyajım bir eyeliner ve rimeldir fiyatları 28 TL tutuyor ikisinin.Övünmek gibi olmasın ama 100 TLlik göz makyajını sollar. Biraz makyaj yapmakla, seçmekle alakalı. Artık etrafta bilmeden konuşan blogger görmekten çok sıkıldım. Ben de çok şey biliyorum fakat bunu yorumlara dökmek yerine belli kişilere öneriyorum. MAC'ten 3 ürünüm var ve hepsi gereken şeyler oldu. Ama 50 TL'lik rujun veremediği kalıcılığı aldığım 5 TLlik Avon ruj mükemmel veriyor. Milletin sırf almış olarak alıp, yorumlaması ve özendirmesi çok saçma geliyor artık bana. Her kafadan ses çıkıyor. Ve şunu anlamıyorum. Bazı bloggerlar sadece high-end tanıtırlar onlarda Max Factor bile görmemişim ki Max Factor bana pahalı gelir indirimsiz bir ürününü almam. Gibi gibi.. Çok şey söylenir bunla alakalı..

    YanıtlaSil
  12. Oldukça güzel bir yazı olmuş. Söylediklerine katılmamak elde değil. Şahsi olarak ben alternatiflerini bulabilecekken herhangi bir ürüne fazla ücret ödemekten hiç yana değilim.

    YanıtlaSil
  13. Görüşlerine ve gelen yorumlara sonuna kadar katılıyorum. Çok doğru bir konuya değinmişsin. Mesela bazı bloggerlar "x fondöten 150 TL ama yapısı 20 TL'lik olan y fondöteniyle birebir aynı, hiçbir farkı yok" diyip sonra bittikçe x fondöteninden alınca anlamıyorum. Yahu farkı yok demedin mi? E niye o kadar para ödüyorsun o zaman? Farkları şu, ya da yapıları çok benzer ama benim cildimde y fondöteni alerji yaptı vs. dese anlayacağım. Yok, birebir aynısıymış gibi yazıyor. İşte ben bunu anlamıyorum, anlayamıyorum.

    YanıtlaSil
  14. cfusun; teşekkürler

    darkolivee; aynen ben de ara ara kendime gelip düşünüyorum, biraz azaltıyorum tüketimi. Hiç yoktan iyidir :)

    Seda Y; teşekkürler. Bir de renkli kozmetiğin çok zor bitmesi olayı var. Yani cilt bakım ürünlerini bitiriyorsun sonuçta, sonuna kadar kullandım diyorsun ama bir allığı bitirmek... Çekmeceler sürekli doluyor ama yinede yenisini istiyoruz işte...

    Derya Durkut; yaaa ben de istiyorum öyle görümce amaaa :)

    Yabanmersini; teşekkürler

    Makyaj Kelebeği; en güzeli... bıkmayacağım ürünler seçmek... ben de yapmaya çalışıyorum ama her zaman olmuyo tabii

    Esra Kan; aslında o durum biraz da şöyle, bir ürün popüler olduğunda nette çok aranıyor. O ürünü sizde yazdığınızda, google`dan sizin sayfanıza da ziyaretçi geliyor. Yani popüler ürünleri, isimleri filmleri vs yazmak her zaman daha fazla tık demek

    Nilgün M; ya evet bir de o durum var. Sonuçta bir Mac ruj dışarda 20dolar, bir MCdonalts menüsüyle karşılatırdığımızda onlar için çok para değil. Ama bizde 50tl olunca sanki çok pahalı bir markaymış algısı oluyor.

    LayLayTayTay; teşekkürler :)

    Adsız; teşekkürler. Blog yazmak güzel birşey, herkes istediği gibi yazar, çizer diyecek birşey yok. Bilmeden atıp tutan tabii ki bir sürü var çok haklısınız. Ama fazla eleştiremem bu konuda çünkü bazen benim de yanlış şeyler yazdığım oluyor, sonradan fark ediyorum. Sonuçta çoğumuz bu işi profesyonelce yapmıyoruz, para kazanmıyoruz. Başka işlerden güçlerden vakit arttırıp zevk için yapıyoruz. Sürekli atıp tutanla daha bilinçli gerçekçi yazanı ayırd etmek, takip edip etmemek de okuyucuya kalıyor artık...

    uzunincekivircikk; teşekkürler

    Adsız; :)) o birazcık tercih ve bütçe meselesi artık. Nasıl ki insanlar giysilerinde, ayakkabılarında bütçeleri elverdiğince belli markalara yöneliyorlar, kozmetikte de aynı şey...




    YanıtlaSil
  15. gerçektende çok güzel bir yazı olmuş. hepimiz popüler kültürün peşinden koşup gidiyoruz. şu marka eşyam yok bu marka fırçam yok çok eksiğim diyen bir çok insan var ve onlara durumu özetlemişsin .

    YanıtlaSil
  16. Güzel bir yazı olmuş. Çok beğendim.

    İmza: Elif'in Çantası

    YanıtlaSil

Yorumlarınız değerli